De Ballingenweg, Nijverheidsstraat en Eilandstraat worden boven- en ondergronds omgevormd.
Waarom deze werken?
- De wegenis en de riolering zijn aan vervanging toe.
- Deze werken lossen wateroverlast op bij hevige buien.
- De verharde oppervlakte vermindert.
- De veiligheid voor fietsers verhoogt.
- Het algemene comfort voor passanten en omwonenden verhoogt.
- Duurzame energie wordt gestimuleerd.
- Er wordt waardevol groen aangelegd en extra ruimte voorzien voor waterinfiltratie.
Wat doen we allemaal?
Infrastructurele aanpassingen
- De riolering wordt gescheiden zodat regenwater en afvalwater apart afgevoerd worden.
- We bouwen een ondergronds pompstation voor afvalwater.
- Er wordt een warmtenet aangelegd dat gevoed wordt met restwarmte van de afvalverbrandingscentrale van IMOG.
- De straten krijgen een nieuwe versmalde rijweg en bredere waterdoorlatende voetpaden.
- De Ballingenweg wordt aangelegd als fietsstraat.
Klimaatbestendige aanpassingen
- Er worden ondergrondse waterbuffers aangelegd in de Eilandstraat.
- Parkeerplaatsen worden aangelegd in waterdoorlatende materialen.
- We planten diverse nieuwe bomen aan leggen verschillende plantvakken aan in functie van biodiversiteit, beperken hitte en infiltratie.
Projecttype | Infrastructuurwerken |
Ligging | Ballingenweg, Eilandstraat en Nijverheidsstraat |
Opdrachtgever | Fluvius en stad Harelbeke |
Studiebureau | Tractebel Engie |
Hoofdaannemer | Persyn nv, Zwevegem |
Start werken | juni 2023 |
Einde werken | 235 werkdagen (zie ook fasering) |
Grondplan Nijverheidsstraat en Eilandstraat

Grondplan Ballingenweg - deel 1

Grondplan Ballingenweg - deel 2

Meer info
Coördinatiebureau: info@harelbeke.be