Lokaal bestuur Harelbeke en gemeente Zwevegem willen dat iedere inwoner ten volle kan deelnemen aan de digitale samenleving. We willen hier samen op inzetten en nieuwe initiatieven ontwikkelen. Na een ruime bevolkingsbevraging en een onderzoek van VIVES Hogeschool gaan we samen aan de slag met externe partnerorganisaties in dialoog om samen tot een gedragen actieplan te komen.
Schrijf je organisatie in voor de dialoogtafel Samen Digitaal
Er vinden twee dialoogtafels plaats: eentje in Harelbeke en eentje in Zwevegem. Wens je in te schrijven voor één van de twee momenten? Dat kan via onderstaande knop. Partnerorganisaties krijgen via de diensten van het lokaal bestuur hiervoor een uitnodiging.

Bevraging door Vives Hogeschool
Via een representatieve steekproef organiseerden we begin 2023 een bevraging in Zwevegem en Harelbeke, waarbij we vroegen naar de mening en wensen van inwoners. Een samenvatting van de resultaten vind je door hier te klikken.
Analyserapport
De resultaten koppelden we aan een intern traject binnen de lokale besturen waarbij we onder andere het huidige aanbod en eigen dienstverlening onder de loep namen. Dit resulteerde in enkele concrete aanbevelingen – gebundeld in 4 centrale thema’s. Het rapport kan je via de knoppen raadplegen.
Uit het rapport rolden we reeds drie acties uit: de uitbouw van een digipunt in de bib, ondersteuning aan huis voor wie niet naar het digipunt kan komen en de brugfiguur Samen Digitaal.
De lokale besturen gaan verder met de input aan de slag, samen met verschillende partners, diensten, organisaties, inwoners,... We starten focusgroepen op in het najaar van 2023. Hieruit zal het actieplan voor de komende jaren vloeien.
Het analyserapport
Harelbeke en Zwevegem hebben de doelstelling om samen te komen tot een gedragen e-inclusie actieplan, dat gekoppeld wordt aan een gedeelde langetermijnvisie en mee verankerd wordt in de meerjarenplannen.
Om dit op een gedegen manier te onderbouwen doorloopt men een traject waarbij men de huidige inzet om digitale uitsluiting te voorkomen kritisch doorlicht. Dit gebeurt in verschillende onderzoekstappen, waarbij Vives nauw werd betrokken en waarbij hun expertisecentrum sociale innovatie instond voor de wetenschappelijke onderbouwing, uitvoering van het onderzoek en analyse van de resultaten.
Wat volgt is een uittreksel uit het onderzoeksrapport “Allemaal digitaal !?” door Vives - 2022-2023.
Actiepunten uit enerzijds de workshops rond persona en aanbod binnen het lerend netwerk binnen de lokale besturen en anderzijds de bevolkingsbevraging naar digitale vaardigheden bij de inwoners, werden aan elkaar gekoppeld. Zo kwam men tot concrete aanbevelingen, gebundeld volgens 4 centrale thema’s.
- Blijven inzetten op openbare wifi en openbare computers in de bib.
- Blijven inzetten op aanbieden laptops (uitleen/sociaal tarief) aan kwetsbare doelgroep.
- Centraliseren van deze dienstverlening in het digipunt.
- Voelsprieten liggen bij de eerstelijnsdiensten, zoals het Huis van Welzijn, Huis van het Kind… zij dienen mensen hun ‘noden’ te herkennen en dienen op gepaste manier voor de toeleiding te zorgen.
- Infomoment voor eerstelijnswerkers of korte opleiding is nodig
- Eerstelijnswerkers mee betrekken in lokaal netwerk.
- Inzetten op uitlenen is prioriteit maar de randvoorwaarden dienen mee voorzien te worden. We moeten een totaal pakket aanbieden - ook met opleiding, begeleiding en onderhoud.
- Uitleen laptop zien als opstap naar goedkope aankoop. - Inzetten op toegankelijke burgerplatformen, online toepassingen (bv. inschrijven cursus) en transparante website (gebruiksvriendelijk en duidelijk.)
- Cursussen voor senioren verder uitbouwen.
- Inhoudelijk focussen op sociale media, online administratie, beveiliging (phishing, privacy,…).
- Randvoorwaarden om cursisten aan te trekken en te blijven motiveren:
- Op maat.
- Zorgen voor een warm onthaal en vertrouwelijke omgeving.
- Goede opleiding voorzien voor lesgevers.
- Uitbouwen netwerk zodat alle sociale partners kunnen toeleiden.
- Aanbod voldoende bekendmaken en verspreiden. - Uitbouw digipunt gericht op kwetsbare doelgroep.
Randvoorwaarde bij uitrol is contact leggen met andere organisaties (Huis van Welzijn, brugfiguren, Huis van het Kind, buurtwerk, woonzorgcentra, bestaande sociale projecten,…) om bestaan ervan te duiden en toe te leiden. - Centraal aanspreekpunt voor problemen met administratie, MyEbox, Itsme, online belastingen,…
- Fysieke hulp + tutorials.
- Kan ook opgenomen worden in digipunt.
- Zo inclusief mogelijk is het streefdoel en de missie.
- Meer analyse maken van de valkuilen en eigen drempels. Hier is een belangrijke taak weggelegd voor de brugfiguur Samen Digitaal en het lerend netwerk.
- Klare taal op website, duidelijke website, voorzien van een burgerplatform, voorzien van digitale verzamelplaats.
- Eerstelijnswerkers inzetten en begeleiden. Het opstarten van een lokaal lerend netwerk. Belangrijke taak voor de brugfiguur Samen Digitaal.
- Algemene informatieverspreiding via e-mail/nieuwsbrief; sociale mediakanalen minder populair maar toch blijvend op inzetten. Jeugd geeft aan dit wel te bekijken en ook te willen gebruiken.
- Blijven inzetten op loketwerking - e-inclusie blijft een EN-EN-verhaal.
- Samenwerking tussen twee lokale besturen is een mooi voorbeeld en dienen we te blijven bestendigen.
- Als lokaal bestuur hebben we een signaalfunctie naar bovenlokale organen en diensten. Moeilijkheden van burgers kunnen worden gemeld.
- Samenwerking met andere partners is een opportuniteit. Het inzetten op één aanspreekpunt en het verder uitbouwen van het lerend netwerk waar alle info wordt gebundeld en waar wordt doorverwezen waar nodig, kan een mooie aanzet zijn.
- Bruggen bouwen met andere partners en eerstelijnswerkers.
- Bovenlokaal ook samenwerken.
Digipunt
Stel je digitale vraag in het digipunt of aan huis
In Harelbeke kan je op verschillende digipunt-locaties terecht met al je digitale vragen. Je kan er terecht voor alle vragen over het gebruik van je smartphone, tablet of laptop, je internetverbinding of over het gebruik van apps.
Overzicht locaties & data digipunten
Geraak je zelf niet tot in het Digipunt?
Vraag dan hulp aan huis aan via de brugfiguur Samen Digitaal.


Brugfiguur Samen Digitaal
ELITSA ATANASOVA
Inwoners van Harelbeke, maar ook eerstelijnswerkers kunnen bij haar terecht met vragen over digitaal samenleven. Als brugfiguur zal Elitsa de digitale vragen coördineren, en samen zoeken naar oplossingen. Elitsa kan je ook doorverwijzen naar andere organisaties, vormingen of digihelpers.
Contactgegevens
elitsa.atanasova@harelbeke.be
0474 84 64 62
Vrijwillige digihelper worden?
Wil je zelf helpen bij het beantwoorden van digitale vragen?
Meld je dan aan als vrijwillige digihelper in de bibliotheek.
digipunt@harelbeke.be
www.harelbeke.be/huisvanwelzijn/vrijwilliger-digipunt
Facebookpagina van de bibliotheek
