TENTOONSTELLING een halve eeuw filmkunst in vlaanderen (in affiches)

Waar
Bibliotheek Harelbeke
Eilandstraat 2, 8530 Harelbeke
Wanneer
Van 6 juli 2018 tot 25 augustus 2018
Organisatie
Bibliotheek Harelbeke
Prijs
gratis Basistarief: 0,00 €
Links

Vernissage: vrijdag 6 juli om 19.30u
Sprekers: Ronny Pede, Gertjan Willems en Annick Vandebuerie, schepen van cultuur

De geschiedenis van de filmkunst in Vlaanderen is een boeiende aangelegenheid. Al te lang kende die geschiedenis een negatieve connotatie omwille van het feit dat vanaf de Tweede Wereldoorlog heel wat boerendrama’s in scène werden gezet. Het ging dan vooral over boeken zoals Baas Gansendonck van Hendrik Conscience, Pallieter van Felix Timmermans, De Witte van Sichem van Ernest Claes, Het gezin van Pamel van Cyriel Buysse, De Vlaschaard van Stijn Streuvels… die succesvol werden verfilmd.

Met Meeuwen sterven in de haven (1955) van Roland Verhavert, Ivo Michiels en Rik Kuypers bewezen de makers dat het ook anders kon en dat, mits voldoende budget, ondersteuning, scenariobegeleiding… een spraakmakende film kan worden gerealiseerd die ook in het buitenland enig succes kende.

Vanaf 1964 konden films gesubsidieerd worden door de overheid waardoor een nieuwe generatie filmmakers kon ontstaan. André Delvaux bv. met o.a. De man die zijn haar kort liet knippen (1965/1966), Un soir, un train (1968) en Een vrouw tussen hond en wolf (1979); Harry Kümel met o.a. Malpertuis (1971) en De komst van Joachim Stiller (1976). Delvaux en Kümel braken met de traditie van de documentaire en de boerenfilm en maakten eigentijdse films, vaak met een magisch-realistisch karakter. In de jaren 80 zette deze breuk zich verder. Hierdoor ontstond een minder theatrale en meer persoonlijke en groezelige manier van filmmaken. Regisseurs als Marc Didden (Brussels by Night (1983)), Robbe De Hert (Bleuberry Hill (1989)), Rob Van Eyck en Hugo Claus verzetten de bakens. Daarnaast ontstonden er ook kaskrakers zoals Koko Flanel (1990) van Stijn Coninx en De Paniekzaaiers (1986) van Patrick Lebon, genoot de experimentele filmmaakster Chantal Akerman enige internationale roem en kenden we met Raoul Servais een pionier van de animatiefilm.

Een regelrecht succes oogste Stijn Coninx met Daens (1992). Het leverde hem o.a. een Oscarnominatie op.

Vanaf de 21ste eeuw toonde de Vlaamse film een ander gezicht. Door de mondialisering ontstond een nieuwe generatie filmmakers - Erik Van Looy, Michael R. Roskam, Felix Van Groeningen, Frank Van Passel, Frank Van Mechelen, Nic Balthazar, Geoffrey Enthoven, Fien Troch, Jan Verheyen, Pieter Van Hees, Hans Van Nuffel - die vooral internationaal aansluiting zoekt.

Kortom, de geschiedenis van de Vlaamse film kent een veelzijdig verhaal waarbij de evolutie en diversiteit voor een verrassende geschiedenis zorgt.

Het verhaal van Een halve eeuw filmkunst in Vlaanderen wordt getoond in de vorm van affiches afkomstig van verzamelaar Ronny Pede. In de rand daarvan presenteren wij alle Vlaamse films uit onze afdeling audiovisuele materialen of het Magazijn, evenals de boeken die over het filmbeleid, de filmgeschiedenis… zijn geschreven.

Bron: UiTinVlaanderen.be